Wolfgang Amadeus Mozart, Complete Violin Concertos and Solo Movements for Violin and Orchestra
Violin Concertos Nos. 1-5 and 7, K. 207, 211, 216, 218, 219, 271a, Single Movements K. 261, 269, 373. Piano reduction based on the urtext of the New Mozart Edition by Martin Schelhaas. Unmarked violin part based on the New Mozart Edition, violin part with bowings and  fingerings by Martin Wulfhorst, and inserted brochure with cadenzas, fermata embellishments, and Eingänge (transitional flourishes) by Delphin Alard, Leopold Auer, Sam Franko, Joseph Joachim, Eugène Ysaÿe, and Martin Wulfhorst. Supplementary Edition to: Mozart, NMA, Vol. V/14/I.
Violinkonzerte Nr. 1-5 und 7, KV 207, 211, 216, 218, 219, 271a, Einzelsätze KV 261, 269, 373. Klavierauszug nach dem Urtext der  Neuen Mozart-Ausgabe (NMA) von Martin Schelhaas. Unbezeichnete Violinstimme nach der Neuen Mozart-Ausgabe, Violinstimme bezeichnet von Martin Wulfhorst, Beiheft mit Kadenzen und Eingängen von Delphin Alard, Leopold Auer, Sam Franko, Joseph Jdoachim, Eugène Ysaÿe, and Martin Wulfhorst. Ergänzende Ausgabe zu: Mozart, Neue Mozart-Ausgabe (NMA), Vol. V/14/I.
Kassel etc.: Bärenreiter, 2002-6.

REVIEWS • REZENSIONEN                                                            Back    

   Concerto No. 2
Ensemble (Sept. 2002), David Geoffrey Thomas
It is a must for the school violin music library as well as any violin teacher that would like to have an alternative to the well-used copy that has been in the archive for years. This new edition has an informative and accessible preface with an excellent piano reduction based on the Urtext of the New Mozart Edition by Martin Schelhaas. There are  two violin parts—one an Urtext part and the other with fingerings, bowings and comments on performance  by Martin Wulfhorst. There is also and accompanying booklet on cadenzas and Eingänge ("way in"). Bärenreiter have labelled this `The Authoritative Performing Edition'—I agree wholeheartedly, and it is very good value at £ 8.50.

       Concerto No. 4
American String Teacher (Nov. 2002), A. M. H.
Without hesitation, this is the edition I  would recommend for Mozart's Concerto "No. 4."...Wulfhorst's fingerings and bowings are well thought out...His comments in the Introduction about how to distinguish between dots and wedges are excellent. Cadenzas by Joseph Joachim, Leopold Auer, and some transitional flourishes (Eingänge) by the editor are appended in a booklet. Page layout could not be better, with clear typography, plenty of space between lines, and turns expedited by a three-page foldout and a blank page.

News and Views (ESTA) (Spring 2003), Diane Moore
Comprising four sections, this edition provides all one needs to explore this...concerto....All in all, this is a most intelligent and welcome acquisition for students and professionals alike, and excellent value to boot!   
                                                                                                          
Back      Concerto No. 5
www.vioworld.de/de/forum (Jan. 6, 2004), Johannes Hampel
Diese neue, von Wulfhorst sehr kenntnisreich besorgte Ausgabe stellt für Studien und  Aufführungszwecke das derzeit erreichbare Optimum dar. Insbesondere erhält man eine separate SoloStimme, die den Urtext bringt, sowie zusätzlich eine eingerichtete Stimme, die einen modernen Fingersatz und Striche bietet, die man mindestens  zur Orientierung zu Rate ziehen sollte. Bei der Übe-Arbeit und beim Lesen der Erläuterungen stellt sich das beruhigende Gefühl ein, als "mündiger Nutzer" behandelt zu werden, denn alle wesentlichen  Hintergründe zur Entstehung und zu den Gepflogenheiten jener Zeit werden beleuchtet, ohne dass der Geiger sklavisch auf diese historischen Einsichten verpflichtet würde. Ebenso setzt sich die Ausgabe ins Verhältnis zu unserer gewachsenen Aufführungstradition, die wohl zu wesentlichen Teilen auf Joachim zurückgeht. Der Herausgeber verwirft diese Tradition keineswegs in Bausch und Bogen, schlägt jedoch eine behutsame Einbeziehung neuerer Erkenntnisse vor.
Gesamteindruck: Sehr empfehlenswert!                                    
Back